En liten seger,

Inatt har Elina och William sovit med oss, myspys! Tuva hade lite problem att somna igår, satt med henne i över 1,5 timme i soffan innan hon tillslut slog igen ögonen. Jag gick upp med henne och just när jag skulle lägga ner henne slog hon upp dom igen! Det var då jag kände att nu är det dags, dags att försöka vänja henne att somna själv i sin egen säng. Visst, det är supermysigt att gosa i soffan med välling tills hon somnar men det kommer ju inte att hålla i längden, det blir bara jobbigare för henne och för oss. Så igår provade jag alltså med någon slags variant av 5-minutersmetoden. För er som inte vet vad den innebär så är det iallafall att man stoppar om dom, säger godnatt och sedan lämnar rummet (inte populärt vill jag lova). Det är den enkla biten, sen ska man försöka stå ut med deras förtvivlande gråt i 5 minuter innan man åter igen går in till dom, stoppar om dom, säger godnatt, lämnar rummet osv osv, get the picture? Rätt jobbigt kan jag lova, skär liksom i mammahjärtat att höra dom så ledsna. Tuva blev, som ni säkert har listat ut, helt förstörd, men jag stod ut och upprepade ritualen tre gånger, och för varje gång jag lämnade rummet blev det bara värre och värre, lillstackarn hade väl hoppats på att mamma skulle plocka upp och trösta henne men hur mycket jag än ville det så var jag tvungen att fullfölja metoden för barn är så smarta och ger man med sig för fort så har dom ju vunnit och då blir framtida metodförsök omöjliga! Hur som helst, efter tre gånger och en helt förstörd liten tjej så beslutade jag mig för att stoppa om och pussa henne en sista gång (utan att säga något) och sen satt jag mig på golvet bredvid hennes säng. Hon fick hålla min hand en stund och jag hyschade (?) bara lite tills hon hade lugnat ner sig helt och då somnade hon ganska direkt, slutkörd som hon var. Det kändes faktiskt som en liten seger och efter några gånger kommer hon att inse att det inte är någon fara och att mamma är hemma men bara i ett annat rum :)

Oj det blev mycket text, någon som orkade med allt? Nu är iallafall gullpappa här och lägger golv för fulla muggar, Elina och William sover i soffan och Tuva i vagnen ;) Sen när klanen vaknar ska vi ta oss en liten promenad till någon lekpark så att barnen får rasa av sig lite :)

Kommentarer
Postat av: Louise

Deras hjärtskärande gråt är inte att leka med. Felicia somnar typ bara med tissen i munnen. Gruvar mig för att börja med avvänjningen...

Postat av: Jenny

Förstår att det är jobbigt :( Hoppas Tuva lär sig fort att mamma och pappa finns i rummet intill!



Va roligt att ni börjar få ordning på radhuset, är det bara Ikea som fattas nu ; )

Kram kram

2008-09-26 @ 23:53:41
URL: http://jennyer.blogg.se/
Postat av: Yenny

Precis sådär har vi haft med med Tilde! Det har ibland tagit 2-3 timmar innan man lyckats lägga ifrån sig henne. Så en kväll för typ två veckor sedan fick jag nog!! Så nu lägger vi henne i spjälsängen så hon får somna själv då vi ser hon blir trött. Det funkar ändå otroligt bra, vi tar inte upp henne om hon skriker ( bara om vi ser hon har ont i magen..).Det kommer bli bättre och bättre. Se till att hon har en snutte också :) Lycka till!!!

2008-09-27 @ 11:20:20
URL: http://yennyli.blogg.se/
Postat av: linn

så bra det gick :-) hoppas det funkar inatt också

2008-09-27 @ 15:25:56
URL: http://liiinnt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback