Äntligen!

Hej alla nyfikna! Tänkte skriva en kort sammanfattning om de senaste dagarna som gått, sen nytillskottet kom till världen.

Värkarna startade på lördag morgon kl 8 och var så kraftiga direkt att jag var tvungen att andas igenom dem. Klockade i ca en kvart och efter att ha hunnit ha 5-6 hyfsat starka värkar på den korta tiden så ringde vi in till förlossningen och vi var välkomna in. Ringde mamma som kom och hämtade oss. Lämnade av oss på lasarettet och tog med sig Tuva hem till dom.

Fick komma in i en förlossningssal direkt där dom satt en CTG-kurva på mig, och visst hade förlossningen startat så vi blev kvar därinne. Blev undersökt ca 9.30, livmodertappen var 1 cm från utplåning och jag var redan öppen 7 cm så visst skulle vi bli föräldrar igen inom kort.
11.20 lades EDA:n, inte lika smärtfritt denna gång tyvärr, och fick dessutom ett ont och jobbigt tryck bakom öronen i samband med den. Eftersom vattnet inte hade gått så tog barnmorskan hål på hinnorna för att fortskrida arbetet. EDA:n fungerade bra, tills den började läka. Och när dom väl fick till den så hade det redan börjat trycka neråt och gav därför ingen direkt effekt längre. Började krysta kl 13.58 och 14.08 var han ute! Förlossningen tog alltså 6 timmar och jag krystade bara i 10 min, så nog gick det rätt fort alltid.

Och ut kom en pojke, vackrare än någon annan pojke i hela världen. Allting släppte, vi grät i floder av lättnad att det var över och självklart av total lycka att han äntligen var här hos oss! Vi fick snabbt konstaterat att han var en ganska stor grabb, men att vi någon timme senare fick veta att han vägde 4705 g och var 55 cm lång fick oss båda att tappa hakan! Hur kunde han vara så stor, helt otroligt! Och än mer otroligt kändes det att jag inte sprack eller ens fick en bristning! Det tackar vi för ;)

Efter att jag fått fräscha till mig och vi blev förflyttade till bb-rummet så kom huvudvärken tillbaka. Fick några smärtstillande som inte hjälpte och senare under dagen ringde de narkosläkaren och berättade läget. En barnmorska kom in på rummet och sa: "Du ska ner på operation, Sofia." Jag höll på att dö, vad är det nu då tänkte jag. Jag skulle få göra en sk. blood patch. I samband med att EDA:n lades så hade narkosläkaren råkat punktera någon hinna i ryggen och därav huvudvärken (händer ca 1 av 100), så jag skulle ner på operation och få insprutat 20 ml av mitt eget blod i samma ingångshål som smärtlindringen. Jag skulle alltså gå igenom "samma sak" igen! Jag som är så fruktansvärt spruträdd! Med tårarna i ögonen och en stor klump i halsen blev jag nerrullad till operation i en säng. Korridorerna var inte direkt lugnande, och lysrören i taken som jag rullade förbi ett och ett gjorde inte saken bättre. Hur som helst, det gick bra, det kändes men sprutan tidigare samma dag hade gjort ondare så nu väntade bara en timmes övervakning på IVA! Var ifrån lillgubben och Robin i två timmar totalt och det var nog de längsta två timmarna någonsin! Huvudvärken försvann iallafall direkt vilket jag var väldigt tacksam för...dock bara till kvällen därpå då den gjorde comeback och nu med hårdare tag! Den spred sig i nacken, ner efter ryggen och strålade ut mot axlarna, så ni kan ju tänka er hur rörlig jag var - är! Sedan dess har jag knaprat piller, de hjälper lite men det är liggläge som gäller och lär gälla minst en vecka framöver då detta kan sitta i ett bra tag. Känns riktigt surt men vi kan glädjas åt att allt är bra med lillebror, som förövrig fått namnet Leon :)

Nu säger värken i nacken ifrån så jag ska fortsätta vila, passa på medan Tuva och Robin är och badar. Men här kommer några bilder som ni kan gotta er med iallafall :)



Kommentarer
Postat av: Anonym

Än en gång, STORT GRATTIS till lille Leon. Vilket fint namn. Var jobbigt att läsa om hur det var med dej i samband med förlossningen men krya nu på dej massor massor. Kramar Stina R

2009-11-18 @ 13:06:51
Postat av: Anonym

Föresten, SUPERSÖT! /SR

2009-11-18 @ 13:07:32
Postat av: malin l

Grattis till pojken=) supersööt=) Ta hand om er! kraam

2009-11-18 @ 13:21:12
Postat av: frida

Oj va han så stor:) men gud va söt!:):)) härligt att allt gått bra och att ni mår bra!:):):) Måste ta och komma förbi och hälsa på nån dag!:):):) Grattis igen!!:):):):)

Postat av: Alexandra

Åhh så söt!! Grattis igen!:) Bilderna gör ju inte så att man längtar mindre:) Skönt att allt är bra med er!!:)

2009-11-18 @ 13:40:11
URL: http://luma.blogg.se/
Postat av: Susanne

Grattis igen...och vilket fint namn :)

Hoppas du blir kvitt huvudvärken snart å sådär...

2009-11-18 @ 14:03:40
URL: http://susannemollwing.blogg.se/
Postat av: elin

Än en gång Stort Grattis vännen! En riktig gobit! :) Sköt om dig och hoppas du får börja må bättre snart! Störstkramar från oss!

2009-11-18 @ 14:50:40
Postat av: joanna

GRATTIS! Så fin han är, bra jobbat!! :) Krya på dig!

2009-11-18 @ 14:55:26
Postat av: Maria & Jonas

Grattis till "Lilla" Leon:)

Han var jätte sööt å va skönt att det gick fort:)

Hoppas att din värk går över fort så att ni riktigt kan mysa tillsammans allihopa:)

Så krya på dig:)

Kramar

2009-11-18 @ 16:12:57
Postat av: Jenny

Grattis vännen :) Så underbart! Massa massa kramar

2009-11-18 @ 19:34:02
Postat av: pernilla grönroos

grattis sofia hörde av mamma att ni blivit föräldrar igen :) många kramar till er från mig och ivan!!

2009-11-18 @ 19:34:06
Postat av: Sofia L

Vilken underbart fin "liten" pajk ni fått:-) Super kul att få läsa hur allt gått, och att allt gått så bra... Tråkit det där med huvudvärken bara. Kramar på er!

2009-11-18 @ 19:38:51
URL: http://soffiloffans.blogg.se/
Postat av: Sanna

Oj, så underbar pojke:) Tråkigt att om huvudvärken, hoppas du börjar må bättre vännen. Men stora gratulationer från Umeå :) Puss

2009-11-18 @ 20:54:43
URL: http://sannavikstrom.bloggagratis.se
Postat av: Maria

Grattis till grabben.. vilken sötnos! Krya på dig!

2009-11-18 @ 22:14:47
Postat av: Ewe Burvall

GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!!

Guuuu så roligt att han äntligen har kommit!!

Stor kram på dig!!

2009-11-18 @ 22:36:50
URL: http://evelinaburvall.blogg.se/
Postat av: ida

Grattis till nyskottet! hoppas du blir bättre snart

kram

2009-11-19 @ 11:08:57
Postat av: Frida

Jättegrattis till lillebror! :)

Hoppas att värken försvinner snart så ni kan njuta ordenligt! :)

Otroligt söt är han ju också!

2009-11-19 @ 13:54:08
URL: http://fridawi.blogg.se/
Postat av: Sara H

Grattis till pojken. :)

2009-11-19 @ 22:00:39
Postat av: Louise

Stort, stort grattis till lillebror!:) Hoppas du mår bättre och att ni njuter av livet som tvåbarnsföräldrar!:)

2009-11-20 @ 09:52:21
URL: http://chiqquita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback