Ny regel?

Sitter och googlar på den nya regeln om bolån som det pratas så mycket om, men jag blir inte riktigt klok. Är det någon som vet exakt vad som gäller? Känns som att ingen är helt säker hur den kommer att bli, eller är det inte klart än? Elina sa iallafall att hon hade hört att om man har lånelöfte innan oktober så behöver man inte bry sig om det, så då har man ju iallafall 6 månader på sig att hitta ett hus, sen är det i princip kört. Jag menar hur många i vår ålder har råd att lägga 10% av husets värde i kontantinsats (eller hur det nu var)? Troligtvis inte så många.
Hur som helst, hustitten tidigare i veckan blir det inget av. Det var helt enkelt för trångt för att klara av oss fyra och alla behov därtill, så vi letar vidare. Ska och kolla på två andra hus till veckan (den lite dyrare och mer färdigställda varianten) men vi får se vart det leder, kolla kan man ju alltid!

Vore tacksam för svar angående frågan om ni har koll på det. Nu ska jag packa ihop lite saker och våldsgästa på Morön med barnen. Trevlig fredag!

Kommentarer
Postat av: Frida

Det som gäller vad jag vet är att man måste ha 10 % i kontantinsats + lagfarten i pengar själv. Det gällde även förra året då vi köpte hus. Men jag vet att handelsbanken inte är lika hårda. Beror helt på huset priset och läget. Men dom flesta banker kräver tyvärr detta:-) lycka till

2010-08-13 @ 16:50:30
Postat av: Anonym

Då vi nyligt köpt hus så vet jag att man måste betala 10% av huspriset samt lagfart, detta hos swedbank. Så tyvärr måste ni nog betala det men ni kan ju alltid höra med banken vad dom säger..

Dock kan man ju ta ett lån hos banken på dom 10% och baka in det i huslånet...blir ju lite samma sak...

2010-08-14 @ 12:20:12
Postat av: Louise

Uh, det där är ju en heeeel djungel och jag förstår knappt hälften av den! Tror nog det kan vara klokast att rent boka möte med en bank bara för att kolla av lite...



Men vad roligt att börja kika runt, man blir ju iallafall varken dummare eller fattigare!;)

Postat av: elin

Ja husköp är en hel värld! Precis som ovanstående säger så är det 10% och lagfart som gäller kontant. Klokast är att boka möte med banken och få en bild på hur dyrt hus (med driftskostnad) just ni har råd att köpa så ni vet vad som gäller för just er..Lycka till vännen! :)

2010-08-17 @ 20:58:50
URL: http://mejelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback