Brev till tomten

Igår när jag och Tuva var och tvärhandlade och gick förbi leksaksavdelningen sa hon: "Mamma, jag vill ha en prinsesshäst." Hon älskar verkligen att leka med smådjur och gubbar så jag var påväg att titta på en när jag kom på en sak, jag gjorde en deal med henne. "Vet du gumman, du kan få en prinsesshäst när du slutar med tutte." Och hon svarade snabbt: "Ja, jag ska sluta med tutte." "Vad bra", sa jag, "då får vi skicka alla dina tuttar till tomten imorgon och sen far vi och köper en prinsesshäst till dig." Hon var nöjd och glad så vi handlade klart och åkte hem. Väl hemma förklarade jag för henne att det innebär att alla tuttar försvinner och att hon inte kan sova med någon hädanefter, och att Leons tuttar är förbjudna (för att förhindra återfall!). Hon sa bara: "Ja då får jag bara sova med snutten och min prinsesshäst!"
Imorse när hon vaknade och kom ner för trappan så sa hon att hon hade lämnat alla till tomten (förmodligen för att jag hade gömt nattens tutte innan hon vaknade) och hon verkade inte bekymrad över det. Vi gjorde oss klara för dagen och jag plockade fram ett kuvert och skrev på det och sen fick hon stoppa i sina tuttar, en efter en. Alla utom en, som jag lovade att hon skulle få ha till vi kom in på stan, den skulle hon lämna när vi skulle betala för prinsesshästen. Innan vi gick till stan så "postade" vi brevet i våran brevlåda för att tomten skulle kunna hämta dom medan vi var borta;)
Väl inne i stan på Babyproffsen så kikade vi på en hel del olika prinsesshästar och hon velade länge till hon tillslut bestämde sig för en liten häst med en liten tillhörande docka på ryggen. Vi började gå mot kassan men på vägen dit fick hon syn på dom fina djuren som finns (ni vet dom där rejäla och rätt dyra djuren som ska hålla i en evighet och finns i alla arter, former och färger) och tvärstannade. "Dom här vill jag ha!" sa hon och ryckte åt sig två dinosaurier. Sen fick hon syn på en häst som såg ut som Lucky, så den ville hon också ha. Så hon fick välja mellan prinsesshästen och dom, och hon valde handlöst det senare alternativet. Hon har lekt med dom i princip hela dagen, haft några enstaka tutt-återfall (speciellt vid sömniga tillstånd) men annars har det gått förvånansvärt bra. Hon hade det lite tufft när hon skulle lägga sig för kvällen men det gick över rätt snabbt och jag blev något förvånad att hon varken ropade eller sprang upp en enda gång utan somnade direkt, det har inte hänt på ett bra tag kan jag säga! Så vi får hoppas att detta går vägen för vi kommer inte att vika oss, har man slutat så har man slutat.


Kommentarer
Postat av: Ewe

Va duktig hon är!!

Åh! Sånna dinosaurier hade man ju då man va liten :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback